Ön!
EUROBEAT

Skivbolag: Mosia Recordings
Utgivet: 21 februari 2025

Var man inte medveten om att EUROBEAT förärats sin titel av att de individuella låttitlarna i sin tur hänsyftar till europeiska städer hade det sannolikt varit lätt att dra slutsatsen att det var en pastisch på genrebenämningen afrobeat. Den hänryckande rock som Malmö-trion Ön! ägnar sig åt minner nämligen en del om afrobeat, med den instrumentalt lekfulla och polyrytmiska inramningen som främsta fundament, samt de återkommande vokalt mässande inslagen.

De senaste åren har en ganska omfattande strömning inom den instrumentala musiken utgjorts av band – översvallande ofta just trios – som noga studerat och hämtat inspiration från Afrika, Asien eller Syd- och Centralamerika. Inte sällan går det att finna tydliga spår av just afrobeat, eller exempelvis thailändska psychrock och cumbia i den ständigt växande diasporan som aktivt väljer bort sång. Texas-baserade Khruangbin är kanske den mest namnkunniga av dessa tripletter, andra är australienska Glass Beams och colombianska BALTHVS. Gemensamt för dem är emellertid att de spelar en sorts rock som inte gärna vill ta plats, i alla fall inte medelst det sedvanligt bredbenta valspråket skramlar högst, skramlar bäst. Det är snarare en finessfull rock det rör sig om, nästan kalkylerande i sin rytmik, som varken sitter längst fram eller längst bak i klassrummet, utan som har sin plats lite i skymundan, där den får ombesörja sitt och stilla förkovra sig.

Precis här finner vi också Ön!.

Ön! består av Jens Lindgård (The Mopeds, Damn!), Jens Jansson och David Birde, de två sistnämnda med ett förflutet i Brainpool, och redan på det första albumet, det tre år unga Sagobeat, var det experimentella och entusiasmerande uttrycket liksom grundmurat och färdigt. Redan då stod det klart att Ön! har för avsikt att spela en djupt rytmiskt fusion av allsköns stilar och genrer, som funkar precis lika bra på skiva, som på dansgolvet.

Från inledande ”Antwerpen”, till avslutande ”Tallinn”, är musiken ömsom avslappnat följsam, ömsom upplyftande svängig. Skira medryckande melodier blandas upp med en enormt taktfast rytmsektion, emellanåt förstärkt med allehanda slagverk, melodica och, som tidigare nämnt, chant-lika vokalinslag. Det är oupphörligen underhållande och nyfiken musik, vars väna och tillmötesgående kärna skänker den här vårvintern välbehövlig värme.