Youth Lagoon 
Rarely Do I Dream 

Skivbolag: Fat Possum Records
Utgivet: 21 februari 2025

Upprinnelsen till Idaho-baserade Trevor Powers femte album som Youth Lagoon är inte helt olikt det grepp som åtskilliga romanförfattare gagnat genom åren, där ett verks protagonist slumpmässigt stöter på en låda – gärna på en övergiven gammal vind – vars innehåll visar sig vara någon sorts media som avslöjar förflutna tiders hemligheter. I Powers fall var det en samling VHS-kassetter, men fyndplatsen var inte någon dammig vindsvåning, utan föräldrahemmets källare. När Powers ögnade genom kassetternas innehåll fann han snart de vara heminspelade filmer från det Powerska hushållet, som alla dokumenterade högst vardagliga företeelser, som baseboll på bakgården eller biobesök med pappa. Inga omskakande hemligheter alltså. Inget sprängstoff värdig en bästsäljande uppgörelseroman med egenmäktiga föräldrar. Bara en synnerligen alldaglig tidskapsel från en synnerligen alldaglig amerikansk familj under en synnerligen alldaglig fyraårsperiod i skarven mellan 80- och 90-tal.

På tal om romanförfattare; Trevor Powers har alltid varit en skicklig sagoberättare, en fallenhet han förfinat för varje album sedan debuten The Year of Hibernation (2011). På Rarely Do I Dream fortsätter han teckna sina skeva och mörkt humoristiska – samtidigt egendomligt jordnära – porträtt av karaktärer som står med ena benet i den amerikanska vardagen, och det andra i någon slags gotisk berättartradition. Här trängs servitriser med vampyrer och detektiver, och berättandet har inte sällan en förkärlek till vilda västern-motiv. Det kan låta som billig kiosklitteratur, men faktum är att Powers fabulerande lyrik ter sig slående förankrad i en verklighet som förtäljer de mindre lyckligt lottades historia. Som när han i ”My Beautiful Girl” med sitt snällt gnälliga stämma besjunger pillerberoende: A dollar-store, rubber Jesus on the mantle / You stash your pills at the bottom of his sandals / His feet are wearing away. Det påminner ganska ofta om de porträtt David Ackles tecknade på fenomenala American Gothic (1972), eller varför inte de sorgesamma levnadsöden Jacques Brel ägnade en hel livstid åt att lyfta fram.

Vad som gör de mytiska novellerna på Rarely Do I Dream än mer effektiva är sättet som Powers sammanlänkar dem med hyperrealismen från de återfunna VHS-banden. Powers har nämligen låtit sampla dialog från kassetterna, som han här och var sprängt in i låtarna, mellan lunkande pianoslingor och brusande synthmattor. I mötet mellan hjärtlig vardag och gripande dikt frammanas en dissonans med råa, bitterljuva, känslor, som i sin tur accentueras ytterligare av en såväl låg- som högfrekvent pådrivande rytmsektion, samt av emellanåt livligt sorlande gitarrer.

Rarely Do I Dream blir härigenom en berg- och dalbana som svänger och kränger mellan uttryck och känslor, och som oavbrutet berör. Det är omstörtande och väldigt, väldigt vackert, och när man når det sista spåret, ”Home Movies (1989-1993)", där enkom en stillsam pianomelodi ackompanjerar familjen Powers hjärtevärmande samvaro är det inte långt från att man vill kalla Rarely Do I Dream ett mästerverk.