Viive
Sen Jälkeen Kun

Skivbolag: Mustik Motel
Utgivet: 31 oktober 2024

Det finns en scen i Klas Westös briljanta mellankrigstidsroman Hägring 38 där protagonisten, vicehäradshövding Claes Thune, tar båten från Helsingborg till Stockholm. Plågad av omständigheterna kring skilsmässan från hustrun Gabi lämnar Thune sin hytt sent om kvällen, för en lugnande promenad på fördäck. Här möter han sedermera bandledaren Konni Ahlbäck, som spelar klarinett och trumpet i Arizona, orkestern som står för underhållningen på överfarten. Efter en kort konversation slår sig Thune, som vanligtvis bara lyssnar på symfonier och klassiska konserter, ned i salongen, och låter sig förföras av den behagliga och följsamma musiken:

Här fanns inte de väldiga ansatserna och de cerebrala tongångarna som krävde sådan koncentration också hos lyssnaren. Istället var det som om någon började gnola eller vissla, och så stämda alla, både orkester och publik, in och hittade en rytm och en melodi och uppgick i dessa.
Folk började dansa.
Började leva.
Det syntes att det gjorde gott. Att det lindrade.

Att hävda att musiken på Sen Jälkeen Kun inte kräver koncentration eller förfogar över några ambitiösa ansatser vore emellertid en lögn. Den är inte heller, rent musikaliskt, likställd den som Arizona framför i S/S Archimedes salong; där Arizona (av bokens beskrivningen att döma) sysslar mer med swing och humppa spelar Viive istället en mer traditionell jazz, med inslag av soul och progressiv folkmusik.

Men skärningspunkterna mellan romanens fiktiva universum och den finska duons albumdebut är ändå många. Inte minst finns det ett fundamentalt släktskap mellan Westös mästerliga redogörelsen för musikens lindrande egenskaper och Viives oeuvre. Duon, som består av keyboardisten och vokalisten Riikka Suutari samt multiinstrumentalisten Antti Niiranen, spelar en ganska återhållsam, nyanserad och lite sökande jazz, som med sina elektroniska detaljer och inslag av spoken world oavbrutet uppnår en stämningsfull och narrativ atmosfär. Ljudbilden, som vilar på en förhållandevis rik orkestrering (med utmärkta inlsag av t.ex. saxofon, trumpet och flöjt) är inte sällan spretig, utan att för ett ögonblick tappa fokus, och rör sig i precis samma sepiatonade och känslomässigt minerade höstlandskap som Hägring 38.

Sen Jälkeen Kun delar också de många introspektiva kvalitéer som kännetecknar Hägring 38, och är - med undantag för den utmärkt tajmade urladdningen i  ”Väijytys” – precis lika behärskad och briljant i sitt uttryck.