Varg²™
 ᚦ

Skivbolag: Blodörn 
Utgivet: 22 februari 2025

Det måste vara en otacknämlig uppgift att gravitera mot samma musikaliska landmassor var Burial valt att upprätta sin vinylknastrande och mörkt atmosfäriska lagerlokal – vare sig det sker med avsikt eller undermedvetet. När William Bevan 2005 gav ut sin första 12” under artistpseudonymen Burial skapade han ett alldeles allenastående och unikt sound, och på de 20 år som passerat sedan debuten har den London-baserade producenten, som alltjämt till dags datum lyckats bibehålla mycket av mystiken kring sitt alias, kultiverat och utvecklat sitt uttryck till perfektion. Flera gånger.

Det är rentav fascinerande hur mycket högintressant musik Burial lyckats utvinna ur sin förhållandevis nogräknade stil utan upprepning, och samtidigt förhållit sig så stringent till det egna varumärket. Det är fortfarande få artister som man så lätt känner igen efter bara ett par sekunders speltid som Burial. Så konsekvent har den samlande produktionen varit. Att vara verksam i samma, eller ens avlägset liknande, skrå är därför direkt förenat med plagiatisk livsfara. Ett musikaliskt självmordsuppdrag, om så vill. Kanske är det därför de renodlade plagiaten ändå varit jämförelsevis få; det är för lätt att avslöjas med fingrarna i sylten.   

Den svenska artisten, producenten och metafysiska visionären Varg²™, som frekvent samabetar med kollektivet Drain Gang, har med ᚦ inrättat ett hem precis på gränsen till Burials ständigt disiga och lätt fuktskadade jordmån. Faktum är att han ganska regelbundet semestrar där, i sällskap med Michiganduon Salems första album King Night (2010) och Stämningen från Andrej Tarkovskijs Stalker (1979), en film som är mer ambient än många ambient-album.

Jag vet emellertid inte om jag vill kalla ᚦ regelrätt ambient, för de här låtarna har en tendens att vara lite för rastlösa, lite för rotade i en industriell techno-tradition för att dröja kvar så länge så att det blir meditativt uppslukande. Istället vecklar en dystopisk tomhet ut sig över det här albumets gång, där skira och liksom sorgset ångande syntar frammanar en bred och storslagen ljudbild, även om uttrycket överlag är behärskat.

Sånär som på avslutande spåret ”ᚦᚦᚦᚦperfect violation ᚦᚦ”, som gästas av Drain Gang-bekanta Bladee och VS-55, är ᚦ helt avskalad från beats. Men istället för rytmer finns här en stadigvarande puls, som slår med sävliga slag hela albumet igenom, och kommer de tretton spåren att kännas som en enda lång låt. Slag i slag med den här pulsen går ödesmättade stråkar och allehanda sorlande ljud, samt emellanåt förvrängda röster som pragmatiskt vidrör sakernas tillstånd. Allt det här slår an en melankolisk och existentiell stämning, som om vi befann oss på en plats där det oavbrutet händer obeskrivliga saker omkring oss, som vi blivit för avtrubbade att ens ta någon notis av.

Det är också här som släktskapet– för det rör sig om likheter, inte till närmlsevis plagiat – med Burial blir som tydligast. För även om Burial, precis som Varg²™, är ordlös musik i grunden, i den mening att det företrädesvis inte finns några texter som lyfter upp ett eventuellt budskap, säger den mer om det politiska och psykosociala läget än vad en handfull protestsångare någonsin kommer kunna göra.