Den 2 maj släpper multiinstrumentalisten och producenten Henrik Öberg den nya singeln "Cyclic
Memories (Electronic Rubber Ball Version)" under sitt musikaliska flaggskepp Tvärvägen. Vanan trogen är det en stämningsfull och finstämd komposition, som lyfter fram Tvärvägens särskilda särdrag; den melodiska minimalismen och det återhållsamt storslagna.
Läs vad Henrik har att säga om den nya singeln, som går att tjuvlyssna på redan idag (se nedan).
Berätta om den nya singeln?
– Singeln är ett elektroniskt syskon till en tidigare utgiven pianoversion av samma stycke. Rent kronologiskt spelades dock den elektroniska varianten in först. Titeln är tagen från en vetenskaplig artikel i The Royal Society som handlar om hur olika fysiska material kan skapa minnen. Singelns omslag är en fri tolkning av en av artikelns grafiska modeller.
– Låtens grundläggande mönster skrevs på piano, men var inte mer än ett embryo när jag skulle spela på minifestivalen Bridgestock för några år sedan. Jag skulle spela ett soloset i festivalens konstgalleri och hade då ganska nyligen upplevt och fullständigt överväldigats av en kvadrofonisk, flerkanalig konsert med Suzanne Ciani. Inspirerad av detta gav jag mig på att göra en mycket hemvävd punkversion av fyrkanalsljud och satte ihop ett rudimentärt system med en MPC-sampler, en delaypedal och en synt med fyra ljudutgångar som fick arpeggiot att studsa som en gummiboll mellan högtalarna. Det tyckte jag lät underbart, så det var den varianten jag först spelade in i en studioversion.
– Men jag överarbetade den i grunden ganska enkla kompositionen, och filade på ljuden tills allt lät hårt och kantigt. Så det fick vara, istället spelade jag senare in och släppte pianoversionen som jag fortfarande tycker mycket om. När jag nyligen plockade upp den gamla inspelningen på nytt märkte jag hur mjukt och fint den lät när jag bara tog bort all kantighet jag putsat så mycket på. Nu lät det underbart igen.
Tvärvägen har tidigare släppt låtar i multipla versioner och remixer på samma album, jag tänker exempelvis på titelspåren från A Great Circle Route, där det förekommer en version för Saxofonkvartett, och en för guitar. Hur kommer det sig?
– Jag har inte haft någon större tanke med det egentligen, det har skett organiskt. Det ena leder ofta till det andra. Just när det gäller "A Great Circle Route", så blev den signifikant för hela albumets tillkomst. Jag hade skrivit och spelat in versionen för sologitarr när jag fick en fix idé att den istället skulle spelas av en saxofonkvartett. Vilket egentligen är ganska idiotiskt med tanke på att den bara består åttondelsnoter utan riktiga andningspauser. Och jag spelar heller inte saxofon själv, så jag behövde hitta några som kunde spela den. Jag hade blivit bekant med Pelle Westlin när jag skrivit fanmejl till hans grupp Trio Ramberget, så jag frågade honom om han kunde hjälpa mig att sätta ihop en kvartett. Det kunde han lyckligtvis och då kände jag att jag behövde ha lite mer att komma med för att dra igång hela den apparaten. Så det slutade med att nästan halva albumet bestod av musik jag skrivit för saxofonkvartett. När alla delarna var på plats för albumet tyckte jag att även den ursprungliga gitarrversionen passade in i helheten, den gav liksom en annan, mer intim vinkel på musiken.
"Cyclic Memories (Electronic Rubber Ball Version)" är som nämnt en fristående singel, är det ny musik med Tvärvägen på gång?
– Den här singeln är på något sätt en sista svallvåg av något som varit. Men annat är i rörelse. I slutet av maj ska jag gå in i studion tillsammans med den experimentella saxofonkvartetten Magenta Kvartett. Jag fick visst blodad tand för ensembleformen. Gruppen består av Julia Strzalek, David Bennet, Johannes Gammelgaard och Pelle Westlin. Pelle och Johannes var med i den tillfälliga ensemble som sattes ihop till min förra skiva. Så opportunist som jag är, snackade jag in mig så att jag fick förmånen att skriva musik för- och tillsammans med gruppen. Musik som i höstas uruppfördes på Musikaliska Kvarteret under Stockholm Jazzfestival. Det har varit väldigt spännande och givande att skriva musik till andra. Min idé var att skriva cirkelformad musik (en annan hangup tydligen). Gruppen är sprungen ur fri improvisation, jazz och konstmusik och vi har experimenterat med olika icke-linjära musikaliska former och rörelser i rummet. Nu ska vi försöka fånga det i studion också.