Sol Sol
Oscillations

Skivbolag: Sail Cabin Records
Utgivet: 3 oktober 2025

Ibland leker jag med tanken att kartlägga den svenska jazzscenen med en sån där sambandstavla som ofta förekommer i deckare. Ni vet, en sån med uppnålade bilder på the usual suspects, med trådar som löper fram och tillbaka i ett virrvarr och förkunnar samband och relationer. Det känns emellertid som en heltidsyssla, både att upprätta och underhålla den där tavlan, för är det något våra inhemska jazzartister är enormt bra på, är det att sysselsätta sig själva (och varandra). Man behöver bara snudda vid ytan för att inse att de flesta måste ha fullt upp, och kvartetten som utgör Sol Sol är inget undantag.

Saxofonisten Elin Forkelid och gitarristen David Stackenäs samt kusinerna Mauritz Agnas (bas) och Nils Agnas (trummor) har alla en diger lista av samarbeten bakom sig, i både det ena och det andra sammanhanget. Just i konstellationen Sol Sol sysslar de med en frijazzig fusionjazz där ambitionen är klädsamt hög. Sol Sol – namnet lånat från ett verk av allkonstnären Öyvind Fahlström – vill uttalat flytta gränser och utmana själva musikens estetik. De skyr heller inte att likställa musiken vid konst, då de tar avstamp i exempelvis bildkonstnären Hilma af Klint eller författaren Roberto Bolaños universum i sitt skapande.

Och apropå deckare: läs gärna De vilda detektiverna av nämnde Bolaños, en roman som med sin vidunderliga bredd och sitt mörkt komiska sväng inte så lite påminner om Oscillations.

Oscillations, som är Sol Sols fjärde album på sex år, inleds med ett försiktigt preludium – en stillsam programförklaring som över sju minuter effektivt sätter förutsättningarna; Stackenäs gitarr och Forkelids saxofon är luftiga och fria, kompet av kusinerna Agnas är lika lekfullt experimentellt som det är taktfast. Dryga timmen senare avslutas Oscillations med ”Postlude”, och jag tror inte att jag har haft så roligt tillsammans med ett svenskt jazzalbum i år sedan trion Werliin, Berthling och Ambarchis Ghosted III eller Cosmic Ears Traces – två akter som har mycket gemensamt med Sol Sol.

För likt Ghosted III och Traces bär Oscillations med sig en experimentlusta och ett slags musikaliskt axiom som smittar av sig. Jag häpnas ganska ofta och brister ut i glada tillrop över de kringelkrokiga vägar kvartetten ideligen väljer. Jag tror till och med att jag slår mig över benet någon gång, så spännande blir det. Samtidigt anas det hela tiden en noggrant utarbetad plan bakom de många improvisationerna, något som delvis bottnar i uppfinningsrika melodier och arrangemang, men som har sin främsta fördel i den helt suveräna rytmsektionen. Trummor och kontrabas är fokuserade och samspelta, och smälter – vare sig tempot är högt eller lågt – samman till ett pulserande polyrytmiskt groove varpå Stackenäs och Forkelid får full frihet att ta ut svängarna. De två solisterna avlöser varandra lika ofta som de slår följe genom upptäcktsfärderna, och tillsammans kommer en säregen klang i dagen, som känns organisk och stabil.

Oscillations är oavbrutet intressant och sofistikerad musik, som inte bara gör mig upprymd och glad, utan som också med glans och briljans uppfyller sin ambition: att musik är konst.