SHOLTO
Letting Go of Forever

Skivbolag: Root Records
Utgivet: 15 november 2024

För att vara ett dubbelalbum, som med sina sjuttiofyra minuter ganska precis – beroende på vilket regelverk man väljer att förhålla sig till –  tangerar längden för en långfilm upplever jag Letting Go of Forever som en förvånansvärt kort affär. När jag häromveckan talade med Oscar ”SHOLTO” Robertson om saken, menade den brittiske kompositören och multiinstrumentalisten att hans stämningsfulla kompositioner går att avnjuta på två sätt. Antingen kan man ha dem på som trivsam bakgrundsmusik, som en sorts soundtrack till ens vardag, eller så kan man helt och hållet hänge sig åt dem; dyka ned i dem och låta dem, likt sommarljumma vattenmassor, omfamna en.

Efter att ha umgåtts ett par dagar med Letting Go of Forever är jag emellertid benägen att mena att det ena inte nödvändigtvis utesluter det andra. Tvärtom.

Den största behållningen med Letting Go of Forever är nämligen hur enormt sammanhållen och välbalanserad den är. Hur den troget sitt ursprung liksom bara stävar på genom ett hav av genrer och stämningar, utan att för ett ögonblick lämna något till slumpen.

Här finns egentligen inget spår som sticker ut mer än något annat, trots att det inför albumets release släpptes hela fem singlar. Allt det som ryms på det här albumet är del av en helhet som inte bara känns exakt och minutiöst planerad, utan som också alldeles uppenbart är sprungen ur en till synes gränslös idérikedom och en påtagligt upprymd skaparglädje. Det är egentligen helt omöjligt att bara ha Letting Go of Forever som bakgrundskrål. Den intrikata strukturen och den fullkomligt hänförande stämningen mer eller mindre förbjuder det. Det är praktiskt taget omöjligt att stänga av. Man måste hela tiden veta vad som ”händer” härnäst, och eftersom nyanserna är så många, och omfånget på brett, finns det nya ingivelser att finna varje gång man lyssnar genom de tjugosex spåren.

Letting Go of Forever är något så sällsynt som ett dubbelalbum utan svackor, där varje liten beståndsdel känns berättigad. Och om jag tillåts vidareutveckla liknelsen med film från ovan är varje spår, oberoende av individuell längd och uppbyggnad – precis som scener i en välgjord långfilm – lika viktig för enhetens framåtrörelse.