Går du – precis som jag – ofta och lägger
pannan i djupa veck över hur det skulle låta om Godspeed You! Black Emperor idkat
album med Alice Coltrane och Jazz på svenska-Jan? Då finns det ingen anledning
att fundera länge! Lyssna istället på ”Värmebölja”, från Joakim Åhlund och
Jockum Nordströms fjärde album Sköldpaddsön – ett spår (och album) som
sömlöst förenar spretigt gnissel och spirituell jazz till ett vemod så skevt
och känslosamt lyriskt att det bara kan härstamma från Sverige.
Uppbackade av den briljante trummisen Moussa
Fadera och den lika briljante pianisten Jesper Nordström, samt av Isak Hedtjärn
och Jonas Liljeberg på blås (också de briljanta), fortsätter duon Jocke-Jockum
att utveckla sin opolerade och organiskt frifräsande jazzrock till ett på alla
sätt unikt uttryck. Det Åhlundskt patenterade och via Les Big Byrd förfinade
kraut-drivet strömmar som en stadig atmosfär genom hela Sköldpaddsön –
en stabil drone varpå lager fogas till lager.
Det är rentav spännande emellanåt, att följa
nyckerna och infallen i orkestreringen, allra helst i de längre spåren, som i
tidigare nämnda ”Värmebölja” eller titelspåret, som över närmare sju minuter
sväller och sedermera mynnar ut i ett blås- och synthcrescendo så rusigt att
huvudet snurrar. Här och var erbjuds under albumets gång också små musikaliska
vattenhål – korta, försiktigt återhållna stycken, till formen närmast utformade
som melodiska vaggvisor – som för ett ögonblick lägger sorti på det spretiga
och skapar en för albumet effektiv dynamik.
Allra fagrast är samarbetet mellan den korta
”Spindeln” och den aningen längre, men desto rivigare, ”Vemodet från Gnesta”
(årets svenska titel). Det är här, i denna växelverkan mellan behärskning och
galenskap, som hela albumets kärna träder fram.