Ghosted
Uppsala Konstmuseum, Uppsala 3/4-2025

Solen skiner när jag rör mig över borggården utanför slottet, där Uppsala Konstmuseum har sina lokaler. I Botaniska trädgården ser jag små sällskap på filtar. De äter sin picknick och dricker vin ur små plastglas. Det är varmt, sannolikt vårens hittills varmaste dag, ändå är vi ganska många – bara några få spridda stolar gapar tomma – som söker oss ned i slottets södra flygel i kväll, för att se och höra multiinstrumentalisten Oren Ambarchi, basisten Johan Berthling och trummisen Andreas Werliin framföra sin egensinniga och suggestiva Ghosted-föreställning.

Det är inte helt lätt att genrebestämma Ghosted, som hittills släppt två album – det senaste så sent som för ganska precis ett år sedan. Trion har på sätt och vis sina rötter i 70-talets ECM-jazz, men drar också inspiration från elektronisk minimalism och afrikanska rytmer, samt från psykedisk kraut- och postrock. Det blir ett ganska stökigt och brokigt hopkok som på skiva är taktfast beroendeframkallande – en effekt som är än mer framträdande live, visar det sig snart.

För den repetitiva natur som trots allt kanske är den främsta stötestenen i Ghosteds musik kommer till sin absolut fulla rätt på scenen. Samspelet mellan Berthling och Werliin är hypnotiskt och liksom obemärkt expansivt; rytmerna växer och sväller som i lönndom: ett stycke som börjar långsamt, dämpat och försiktigt – nästan försynt – har inte sällan en helt annan, explosiv, karaktär när det når någon slags klimax, inte sällan 10-15 minuter senare. Det är oavbrutet fascinerade att se och höra hur bas och trummor integrerar, och tillsammans med Ambarchis svajiga – i ordets allra mest positiva bemärkelse – gitarr, samt de av honom framskruvade elektroniska förvrängningarna, blir helhetsintrycket det av en formidabel trio som motståndslöst och lekfullt kontrollerar ett potentiellt kaos.

När jag efter den blotta timme som konserten pågår rör mig ut igen står solen i begrepp att helt gå ned. Det ligger en skär och skir bord alldeles över hustaken i Uppsala. Det varma vårvädret har kapitulerat i och med att solen gjort det samma, och när jag går över borggården hör jag någon milt ondgöra sig över att konserten var ”lite väl enformig”.

Jag kan inte hålla med mindre.

Snarare tvärtom; det är i upprepningarna Ghosted är som allra bäst, det är där det suggestiva och beroendeframkallande anslaget härstammar från, och det är därför de våren 2025 är en av Sveriges allra mest intressanta akter, såväl på skiva, som på scen.