LAngendorf United
Undercover Beast

Skivbolag: Sing a song fighter
Utgivet: 24 september 2025

Vid Manifestgalan i fjol – där artister och inspelningar som har sin hemvist hos oberoende skivbolag premieras – tilldelades Lina Langendorf och hennes orkester Langendorf United pris i kategorin Rytm för debutalbumet Yeahno Yowouw Land (2023). Bara att det finns en kategori som uppmärksammar rytm är en triumf i sig. Det säger både ett och annat om var Manifest väljer att lägga sitt fokus.

Till skillnad från exempelvis den högaktuella Rockbjörnen, där det är svenska folket som röstar, är Manifest ett jurybaserat musikpris. Det är alltså inte den breda allmänheten som bestämmer, utan en liten, noggrant kuraterad grupp. Jag ser ganska ofta en ihärdigt växande jantelagsaversion mot just kulturpriser där en koncentrerad grupp tyckare förväntas föra den stora massans talan, där ord som ”elitism” eller ”snobberi” är mer frekvent förekommande än antalet gånger Benjamin Ingrosso strömmats (nåja).

Det är måhända lätt att kokettera, men det blir ändå lätt lite ironiskt, kan jag tycka, att en kritikerkår som potentiellt utgörs av hela Sveriges befolkning försöker leda i bevis att det skulle vara skadligt för musikklimatet i allmänhet att bara några chosen few bestämmer, när samma sällskap bestämmer att endast några chosen few ska tilldelas pris.

I år fördelades Rockbjörnens sju kategorier på totalt fyra akter. Det är den sortens algoritmstyrda verksamhet som riskerar att utrota (detta så genomvidriga ord) mångfalden i vår kultur; tänker och agerar man smått smalnar korridorer gradvis av och innan man vet ordet av är den så trång att syret endast räcker åt – ja, du gissade rätt – några chosen few.

Vilken tur då att Manifest finns!

Och vilken tur då att Langendorf United finns!

För är det något Lina Langendorf och hennes vansinnigt kompetenta orkester gör så är det att främja mångfalden och tillåta kulturer från världens alla hörn mötas, och på Undercover Beast serveras vi egentligen bara mer av det som kom att förära debuten med ett rytmens hedersomnämnande.

Lina Langendorfs unika uttryckssätt har vid flertalet tillfällen lovordats av Ethio-jazzens grundare och främsta pionjär Mulatu Astatke, vilket är mer självklart än häpnadsväckande så snart man hör Undercover Beast. För visst, vi befinner oss alltjämt i en etiopisk jazztradition, men Langendorfs ohämmade förhållande till musiken tillför så mycket mer. Langendorf lånar fritt från frijazz och psykedelisk musik för att föra afro-jazzen vidare, något som av Astatke anses vara helt nödvändigt för strömningens fortlevande.

Resultatet känns alltid kompromisslöst och inbjudande, vare sig det är dansant eller spirituellt, eller både och, som det tenderar att vara precis hela tiden. Produktionens tyngd och täthet överträffar föregångaren, och det polyrytmiska groovet är och förblir Langendorf Uniteds allra främsta fördel, även om Langendorfs saxofonspel också är alldeles briljant, med sina själfullt slingrande kringelkrokar.

När algoritmer oavkortat och utan omsvep ideligen premierar det förutsägbara, lyfter Langendorf istället fram det kompromisslösa och gränsöverskridande i sitt och hennes orkesters skapande, som en sorts livsnödvändighet. Undercover Beast är inte bara rytmisk och konstnärligt djärv — den tillför också med friskt syre till en miljö där många dessvärre kippar efter andan.