Spökskeppet
Eller: Hur kosmisk disco bidrog till Kap Verdes SJälvständighet

Det var en stilla vårmorgon i Baltimore. I hamnen hängde flaggorna med Marylands stadsvapen orörliga utmed flaggstängerna och på den närapå spegelblanka Patapsco-floden hade precis ett fraktfartyg lossat ankar och stävat ut. Fartyget, som långsamt kryssade fram längs farleden, skulle efter ungefär två mils seglats nå Chesapeake Bay. Därefter bredde ytterligare 320 kilometer stålblått vatten ut sig innan USA:s största flodmynning slutligen rann ut i Atlanten. Slutdestinationen var Rio de Janeiro, där världsutställningen för elektroniska ljud skulle arrangeras ett par veckor senare – för allra första gången på den södra hemisfären. Men fartyget nådde aldrig Brasilien. Redan samma dag som det seglat ut från Baltimore, den 20 mars 1968, försvann det spårlöst från radarn. Det skulle dröja mycket länge innan det återupptäcktes. 

1968 hade ögruppen Kap Verde redan varit en portugisisk koloni i över 500 år. Öarna, som under 1500-talet var skådeplats för slavhandel, utgjorde en strategisk viktig hamn för fartygstrafiken över Atlanten, och hade fram till 1879 – då de erhöll status som självständig koloni inom det portugisiska imperiet – administrerats tillsammans med Portugisiska Guinea (nuvarande Guinea-Bissau). Men 1956 grundades PAIGC, det afrikanska självständighetspartiet för Guinea och Kap Verde, och under ledning av kapverdiern Amilcar Cabral bekämpades ett gerillakrig för de två landmassornas suveränitet.  

Det var här, alltså på det självständighetstörstande Kap Verde, som fartyget långt om länge återfanns, över 3000 kilometer från sin senast kända position. Det hade enligt kalendern hunnit bli sensommar 1968 när fartyget strandade på ön São Nicolau, omkring 50 mil från det västafrikanska fastlandet. Någon besättning syntes inte till, och när de lokala myndigheterna undersökte lasten fann de till sin förvåning hundratals på hundratals synthar och keyboards. Efter närmare inspektion gav det vid handen att det rörde sig om den allra senaste tekniken inom elektroniska instrument – uteslutande från framträdande amerikanska tillverkare såsom Moog, Rhodes, Korg, Hammond och Farfisa. Villrådiga hur man skulle hantera situationen vände sig de lokala myndigheterna till frihetskämpen Cabral, som beslutade att instrumenten skulle gömmas från den portugisiska regimen, och fördelas lika mellan ögruppens alla skolor och kyrkor.  

Plötsligt hade en hel generation kapverdier mer eller mindre obegränsad tillgång till en arsenal av toppmodern musikutrustning. 

Summan av den märkliga tilldragelsen lät inte vänta på sig. Helt nya musikstikar, som kombinerade traditonella kapverdiska uttryck och ett mer elektriskt sound växte under de kommande åren fram på ögruppen. Inhemska genrer som mornas och coladeras, samt de dansanta funaná-rytmerna, som var strikt förbjudna av den portugisiska regimen, sammanfogades med de nyskapande ljud som gick att utvinna ur den nyförvärvade instrumentskatten. Resultatet blev sedermera en sorts kosmisk disco som trogen sin nydanande och rebelliska natur givetvis censurerades av regimen, och på så vis bidrog till att definera Kap Verdes kamp för självständighet.

1974 föll slutligen diktaturen i Portugal, året därpå blev Kap Verde äntligen självständigt och ett över 500 år långt förtryck upphörde.

I eftersvallet av det nyvunna självstyret formligen exploderade den nya elektrifierade musiken, som hade sitt ursprung i det strandsatta fartyget och dess last. Det Frankfurt-baserade skivbolaget Analog Africa, som i snart 20 år idkat kulturgärning genom att ge ut rariteter från hela den afrikanska kontinenten, släppte 2016 antologin Space Echo – The Mystery Behind The Cosmic Sound Of Cabo Verde, som samlar ett litet men noga kurerat axplock av Kap Verdes mest framstående artister från 70- och 80-talet, många med rötter i de skolor där den skeppsbrutna instrumenten hamnade.

Samlingen är ett synnerligen fint testamentet, inte bara för den enastående musik som kom att skapats på den afrikanska ögruppen, utan även för hur en smått bisarr och osannolik händelse kan bidra till att ändra förutsättningarna för ett helt land. Och för urkraften som finns i all musik.