Jonathan Nangle & Crash Ensemble Blue Haze of Deep Time
Skivbolag: Crash Records Utgivet: 4 april 2025
Den irländska kompositören Jonathan Nangle har sedan debutalbumet
Pause (2017) ägnat sig åt att utforska oräkneliga musikaliska områden,
inte sällan med fältinspelningar som ljudmässigt fundament.
På sitt nya album, Blue Haze of Deep Time, har Nangle
ställt sig fråga hur havet egentligen låter? Det är en synnerligen innerlig
och monströst ambitiös frågeställning, som Nangle – tillsammans med Crash
Ensemble, Irlands främsta grupp för samtida konstmusik – söker svar på genom sex
långa och meditativa stycken, samtliga med just fältinspelningar av havet som
utgångspunkt.
Fältinspelningarna har Nangle gjort utefter Dublins kustremsa,
och redan under de inledande sekunderna av det första spåret ”Bláth Bán” (dialektal
irländska för stormigt hav) blir havets säregna och fundamentalt
orubbliga rytm påtagligt framträdande, då tunga vågor slår in över en stenig
strand. Och så fortsätter det sedan – i mer eller mindre ihållande utsträckning
– under den dryga timme som utgör albumet. Havet förblir ständigt närvarande, även
när det inte är det. Det ligger där som den nyckfulla – ömsom skrämmande, ömsom
frestande – urkraften den faktiskt är, och bidrar till att ge de här kompositionernas
ljudbild en organisk energi som närmast upplevs fysisk.
Om havet är oregerligt och lynnigt är Crash Ensembles medverkan
desto mer behärskad, med överlag sävliga och lågmälda arrangemang. Ihärdiga
stråkpartier tilltar och avtar växelvis i styrka, medan klaviaturinslagen är mer
sporadiska, gemensamt för dem är emellertid en sorts dissonans som driver den
nyckfulla tesen vidare.
Men stråkar och klaviatur, och ensemblen i stort, får ursäkta.
För de är ideligen underordnande. Visst, emellanåt svävar den traditionella
orkestreringen precis ovanför vattenytan, som i avslutande ”Where Grey Waves Rise and
Fall Unseen”, där spöklikt jazziga pianoanslag bär upp stycket, men det dröjer
sällan lång stund innan vågorna tar över igen. Instrumentationen, samt Nangles
elektroniska inslag, är uteslutande i naturens våld. De tumlar liksom omkring
där i vågorna, och häri, i spännkraften mellan kompromisslös framåtrörelse och
påtvingat lugn, finns albumets själva kärna; påminnelsen om hur liten
människan är satt i relation till naturens krafter.