Jenny Wilson
Fantasy Finally Forever

Skivbolag: To whom it may concern
Utgivet: 28 februari 2025

Jenny Wilson drar sig inte för att konfrontera det obekväma. Under hela den i år 20-årsjubilerande solokarriären har hon konsekvent låtit bli att skönmåla, till förmån för ett obeslöjat och förbehållslöst uttryck, som stundtals varit så rått och naket att det varit smärtsamt att lyssna till. De kritiska analyserna av vårt samhälle levereras med en omisskännlig pregnans, som inte sällan utgår från den egna personen. På Demand The Impossible! (2013) var det den egna cancerdiagnosen som delvis utgjorde konstnärlig grundval, på det senaste fullängdsalbumet, den mästerliga Mästerverket (2021), var det psykisk ohälsa som var föremål för Wilsons på samma gång allmängiltiga som introspektiva granskning.

FANTASY FINALLY FOREVER utgår Jenny Wilson främst från någon annans perspektiv. Det är, som hon själv framhäver, ”diagnos-ungarnas splittrade berättelser om vad vi flyr från och vad vi flyr till”. På fyra spår kanaliserar Wilson hemmasittarnas och skolkarnas berättelser, samt problematiserar kring utanförskap satt i relation till fantasin och drömmarnas kraft, allt utifrån samtal hon fört med ungdomar. Som förälder till både vuxna barn och tonåringar träffar Wilson ungdomar hela tiden, de finns ständigt i hennes närhet och här blir det påfallande begripligt att lyssnaren Jenny Wilson är minst lika skicklig som berättaren Jenny Wilson. Jag har svårt att föreställa mig att någon som en gång varit tonåring inte kan relatera till de här texterna, vare sig de handlar om att låsa in sig – såväl bildligt som bokstavligen – med sitt tv-spel eller viljan och förmågan att uppbringa tillit till vuxenvärlden. På ”ALPHABET OF ABSENCE” återskapar Wilson pricksäkert känslan av en mental lavin, där de otyglade orden som myllrar runt i hjärnbarken lägger sordin på allt rationella tänkandet. I bitterljuva och synnerligen vackra ”THE RAINBOW BOWS FOR ME” är det magins makt som utgör kardinalpunkt.

Då det sociala patoset och texterna är så här starka och engagerande riskerar emellanåt den faktiska musiken att hamna i skymundan, och spela en ohemul andrafiol. Så upplevde jag det bitvis på TRAUMA (2019), som Wilson gjorde tillsammans med dirigenten Hans Ek och Norrköpings Symfoniorkester. Det albumet släpptes emellertid i en instrumentell version (precis som EXORCISM från 2018), som tydligt sprider ljus över Wilsons förmåga att fängsla med medel som långt överstiger enkom orden. Så fortsätter det även här; den elektroniskt och ömsom mörkt, ömsom ljust, pulserande soulen på FANTASY FINALLY FOREVER är suggestiv och understundom liksom illavarslande. Det uppstår en fin och effektiv symbios mellan text och musik, som kommer den behjärtansvärda kärnfrågan att lysa än mer starkt och än mer klar.  

Läs vår intervju med Jenny Wilson här.