Intervju
Theodor

Den Berlin-baserade soul- och funkkvartetten Theodor berättar för Tidens Larm om det nya albumet Holocene, hur den kreativa processen ter sig och vad det innebär att spela psychedelic sweet soul.

Först och främst, kan ni ge oss lite bakgrundsinformation? Var kommer ni från och hur bildades Theodor?

– Vi fyra kommer alla från området nära Frankfurt am Main i Tyskland. Vi har känt varandra ganska länge och var ömsesidiga fans av de band som alla var en del av innan vi blev Theodor. Under pandemin hade vi äntligen tid att skriva musik tillsammans eftersom vi alla var fast på samma plats och inte hade mycket att göra.

Hur ser er kreativa process ut, när det gäller låtskrivande och inspelning?

– Vi träffas regelbundet på helgerna och spelar alltid in medan vi skriver. Vi vill vanligtvis skriva och spela in grunderna till en låt inom en dag. Om det tar längre tid hamnar materialet sannolikt inte på skivan.

Er musik är förhållandevis lugn och tillbakalutad, vilka teman vill ni förmedla? Och hur skulle ni beskriva hur Theodor låter?

– Ja, vi gillar det lugnt och tillbakalutat, varmt och melodiskt. Det är vad vi strävar efter. Låtarna som blev vårt debutalbum var inte avsedda att släppas från början. Vi ville bara fånga en ljudbild som vi gillar och inte har haft friheten att skapa i våra tidigare projekt. Vi jammade och tryckte på inspelningsknappen, helt enkelt. Nu med det andra albumet tog vi definitivt några mer medvetna steg för att inte upprepa oss. Samtidigt har ambitionen alltid varit att hålla debutens kärna och ledord vid liv, som är "låta det flöda, låta det andas".

Berätta lite om det nya albumet, Holocene?

– Låtarna på Holocene har mer bredd än de på vårt debutalbum Theodor. På den nya skivan har vi lekt med ett lite mer dämpat sound, och så höjde vi tempot emellanåt, tog ett steg bort från midtempo-fåran där Theodor ofta befann sig. Vi experimenterade med några gamla trummaskiner som vi hittade och samplade för att skapa nya texturer för en bredare ljudbild.

Var hämtade ni inspiration från när ni skapade Holocene?

– Vi har en spellista som vi ständigt fyller på med ny musik. Om vi känner oss oinspirerade är annan musik det enklaste sättet att få igång nya idéer. Det för oss alltid in på något nytt och det fina är att vi i slutändan alltid spelar in något som låter helt annorlunda än originalet, än det som vi initialt hämtade inspiration från. När det gäller texter samlas vi och pratar om vad vi vill skriva om. Vi skriver alla texter tillsammans.

Vilka är era huvudsakliga teman, när det kommer till just texterna?

– Vi skriver ofta självreflekterande texter, förmedlar tankar om vänner som gått bort och sånt. Sen blir det en del kontemplation över kosmos och den bestående antydan om att det finns något större.

På tal om inspiration, vilka är era främsta inspirationskällor? 

– Vi kommer alla från olika musikaliska bakgrunder, såsom jazz, psykedelisk rock, pop och neo-soul. Vi känner oss inspirerade av varandra och har stor respekt för det som alla tar med sig in i den kreativa processen.

Hur kommer det sig att albumet heter just Holocene?

– För att i låten "Your Love" använde vi termen holocen, som är den geologiska epoken som pågår just nu. Det kändes som en lämplig ram för alla andra låtar på skivan.

Ni skriver både instrumentala musik och låtar med sång. Hur kommer det sig? Skiljer sig processen mellan de två?

– Det beror på att vi älskar instrumentalmusik och delar en djup fascination för jazz som huvudsakligen är instrumental. Det är enkelt att avgöra om en låt behöver sång eller inte, tillför inte en text mer magi till det redan inspelade instrumenten behövs det helt enkelt inte någon sång. Det finns ingen skillnad i vår kreativa process mellan att skriva en instrumental låt och en låt med sång, eftersom de alla börjar som instrumentala. Vi hoppar helt enkelt över processen att skriva text om vi tycker att en låt ska vara instrumental.

Vilken låt på albumet är ni mest stolta över, och hur kommer det sig?

– "Serpentines" är en låt som fortfarande får oss att undra hur vi egentligen gjorde. Den sticker ut för oss eftersom vi fortfarande känner oss överraskade när vi lyssnar på den. För övrigt är låten också instrumentell.

Slutligen, vad händer nu? Kommer ni att turnera med albumet?

– Ja, vi har en liten turné i främst Tyskland som kommer i februari/mars nästa år. Sommarfestivaler skulle också vara trevligt, men hittills finns det inget säkert att prata om när det gäller festivaler.