Intervju
Dött ljus

Stockholms-duon Dött ljus består av producenterna Johan Kisro och Petter Lindhagen. Den 5 februari släpper de sin första EP Bottna, på den London-baserade etiketten Slowcraft. Redan nu finns singeln "Förr" ute. Tidens Larm fick en pratstund med Johan och Petter. 

Först lite bakgrund, hur träffades ni och hur kom det sig att ni började göra musik tillsammans? Vilken är er musikaliska bakgrund och hur länge har ni varit aktiva?

J: – För några år sedan var jag med och arrangerade lägenhetsspelningar, och Petter lånade ut sin lägenhet till ett evenemang. Det var där vi träffades för första gången. Det tog väl inte så länge innan vi insåg att vi båda var extremt intresserade av musik, både att lyssna och skapa. Petter har gjort musik under namnet Tired Tape Machine i 10 år och jag har varit en del av akten Old Amica några år längre, och vi har faktiskt gjort remixer åt varandra. Jag tänkte alltid att det skulle vara roligt att göra något tillsammans då vi delar ganska många influenser och kan grotta ned oss i detaljer kring vad vi gillar. Så jag har tjatat lite och till slut var tajmingen bra. 

P: – Jag har, som Johan säger, hållit på med mitt soloprojekt Tired Tape Machine sedan många år, det började som instrumentalmusik som jag spelade in med främst gitarr och piano, på senare år har det mest blivit syntar och samplingar. Jag spelar också i bandet Radio Banana och är ena halvan av den audiovisuella konstduon Kejser. 

Hur skulle ni själva beskriva den musik ni gör?

J: – Det känns lite som att det förändras med varje låt vi gör, och att vi nog kanske trivs i att vi inte helt vet varken var vi är eller var vi är på väg. Men jag tänker att det är dansmusik med en kärna av ambienta ljud och melodier. Och jag tror det kanske hörs att den är ganska spontan. Vi har försökt gå på många tidiga idéer som känns bra i stunden, istället för att värka på saker för länge.

P: – Precis, de flesta låtarna har ju någon grund i dansmusiken och 4 on the floor kick men de kanske ändå är mer efterfest än dansgolv tänker jag, eller till och med efter efterfest. Med hörlurar på bussen på vägen hem.

Vilka är era främsta inspirationskällor? Både musikaliskt och annat?

J: – Det är så himla svårt att bryta ned det i individuella beståndsdelar, det finns en sådan ocean av otrolig musik, film och annan konst som skapas av inspirerande människor. Jag tänker mycket på David Lynch just nu, och hur han påverkat mig. Hur hans magiska filmer försöker förklara det obeskrivbara, och hur man aldrig kan sluta tänka på dem. Det är därför hans bortgång känns så… onaturlig; hans serier och filmer slutar liksom inte leva inom en. Så ja, inspiration kommer konstant från alla möjliga håll. 

P: – Det kommer från så mycket olika håll och det är också så olika från dag till dag. Musikaliskt har jag inspirerats mer av rytmer och sväng än harmonier de senaste åren. Genremässigt har det varit väldigt blandat. Men jag inspireras också av andra konstformer; konst, film, böcker och annat men också miljöer, platser och natur. Jag var på Gotland en vecka i höstas själv och spelade in musik där, när jag inte arbetade så gick jag längs havet eller promenerade runt i staden, det var otroligt inspirerande. 

Ni har hittat ett hem på den London-baserade Slowcraft Records,  hur  hamnade ni just där?

J: – Vi skickade runt en första version av EP:n till lite olika bolag vi gillar, och James från Slowcraft svarade direkt och vi tyckte det kändes toppen och inget har ändrats sedan dess. 

Er skivbolagsdebut Bottna släpps på onsdag (5/2). Vad kan ni berätta om EP:n?

J: – Jag rörde vid det som snabbast tidigare, men vi har genomgående försökt hålla hårt i en spontanitet. Det betyder att vi hellre har skapat låtidéer tillsammans i samma rum än att komma med färdiga låtar till varandra. 

P: – Den gick väldigt snabbt att göra, det var som att allt bara klickade genom hela processen och det var väldigt lite motstånd i den kreativa processen. Att vi inte riktigt visste vad slutresultatet skulle bli och provade alla idéer som vi hade resulterade i en väldigt anspråkslös arbetsprocess som var väldigt lustfylld.

Bottna ska förutom digital release också släppas som kassett. Hur kommer det sig att det blev en kassett?

J: – Vi gillar tanken på en fysisk produkt, och då vinyl har blivit lite dyrare så känns kassett som en fin mellanväg. 

P: – Ja precis, vinyl är både dyrt och tar lång tid nu för tiden. Från början skulle vi släppa bara digitalt men när Kajsa visade upp bilden för omslaget så kändes den också som gjord för kassettformatet så då föreslog vi det för James på Slowcraft och han höll med. 

Er debutsingel ”Förr” ackompanjerades av en uttrycksfull musikvideo. Vem ligger bakom videon och är den visuella aspekten av musik viktig för er?

J: – Bästa Kajsa H. Bolve har målat omslaget både till singeln ”Förr” och EP:n Bottna, och då hon målade den sistnämnde satte vi upp en kamera för att fånga skapandet. Johannes Blomgren tog sedan materialet och gjorde en otroligt fin video av det hela. 

Vad händer framgent för er?

A: – Nu tänker vi att ska spela lite live. Och så har vi snart en skiva klart, så vi ska se till att göra klart den. 

Välj, och berätta om, en låt som initialt kom er att vilja börja göra musik?

J:  Häromdagen hörde jag How Many More Times med Led Zeppelin och mindes hur min pappa spelade luftbass till den då jag var liten. Det är kanske inte deras bästa låt, men hela den första skivan har en så fin spontanitet. Och den gjorde mig väldigt intresserad av att lära mig ett instrument. 

P:  Ett av mina första musikminnen är att göra robotdans tillsammans med min storebror till The Robots av Kraftwerk, vet inte riktigt hur gammal jag var, kanske fem? Älskar fortfarande Kraftwerk! Det började väl där kanske. 

En låt som ni lyssnar på mycket just nu?

J: – Sofia Kourtesis - Madres. Jag upptäckte henne för några månader sedan och hela skivan är fantastisk, men framförallt öppningslåten och titelspåret "Madres".

P: – Aphex Twin - em2500 M253X [London 03.06.17]. Aphex Twin är en gammal favorit och inspirationskälla, han är bra på att vara svår och lättillgänglig på samma gång, det är inte många som gör det så bra som honom i min mening! Den här låten är tagen från en ny samlingsskiva som precis släppts, en väldigt fin låt! 

Och avslutningsvis, en låt från Bottna som ni vill lyfta fram lite extra?

J:  Jag vill nog säga Förr, bara för att det var den första låten vi skrev ihop.

P:  "I efterhand". När det väl bestämdes att vi skulle göra en kassett så ville jag att båda sidorna skulle vara ungefär lika långa så att man inte behövde spola massa när man väl lyssnat igenom hela EP:n. Men det gick inte att få till med de fem låtarna vi hade, så vi gjorde en låt till. De flesta ljuden är tagna från de andra låtarna på EP:n och sen ihopsatt till något helt nytt.