Intervju
Datasal

I början av november genomförde Göteborgsbaserade Datasal en fullsatt och bejublad spelning på Hosoi i Stockholm. För Datasal, som egentligen ser sig själva som ett konceptuellt skapande band utanför konventionen av ett ”band”, har liveframträdanden varit sällsynta. Länge var de rentav helt emot att spela inför publik.

– Sedan hörde Lumen Projects av sig och vi pallade inte att tacka nej. Lyssningsrummet på Hosoi har en sjukt fin ljudanläggning. Vi har inte varit med om ett liknade liveljud förut.

Lumen Projects idé om att låta musiken stå främst och lokalens särskilda egenskaper lockade trion. De slapp stå på scen och förutsättningarna för publiken, som mer eller mindre låg ned och lyssnade, var optimala. Därtill skulle upplevelsen att spela live tillsammans visa sig spegla premisserna under vilka Datasal gör musik.

– Det vi upptäckte var att framföra musik live påminner mycket om det vi gör varje tillfälle då vi träffas och jammar. Det kändes helt rätt för oss. Och vi tar inte illa upp om folk somnar till vår musik.

Just att jamma tillsammans är tongivande för Datasal. All musik de skapar springer ur det musikaliska mötet; att de kommer samman och bara spelar. Bandet har sin skolning i postpunk, synth och indie, och även om tillvägagångssättet påminner om en slags jazz lutar de sig i sina improvisationer företrädesvis mot en krautrocktradition, där de bygger upp enkla figurer som de sedermera repeterar och modulerar.

– All musik uppstår i stunden utifrån en grund. Det som sedan kokas ner till en "låt" är egentligen långa oformliga jam, musikaliska dialoger på flera timmar. Vi är medvetet analoga i vår instrumentuppsättning, som uteslutande består av gitarr, bas och block- och tvärflöjter, samt en mängd effekter.

Datasal har funnits sedan 2015, då ett tidigare krautrockprojekt gick i graven. Då trummisen i det bandet slutande började trion som sedermera skulle komma kalla sig Datasal att spela till ett beat i stället. Efter ett tag kändes det mer logiskt att börja lägga in sequencer och låta beatet bli mer houseigt.

– Trots att vi kommer från rätt olika håll musikaliskt kände vi att vi passade ihop när vi väl började spela. Det har fortsatt, oavsett vad som händer runt om oss är Datasal en plats där vi kan skapa ett gemensamt tillåtande rum där allt ska vara möjligt att göra. Kärlek och magi uppstår. Portarna öppnar sig och vi utforskar det musikaliska rummet vidare. Vårt speciella universum uppstod.

Bandnamnet i sig refererar delvis bakåt i tiden, till en plats då de upptäckte mycket av den musik de alltjämt älskar. Delvis har namnet en del med föreställningar kring teknik och människan att göra; utopier och dystopier kopplade till datorer. Den föreställningen märks också i bandets grafiska profil, i synnerhet den som förekommer på de två album de släppt tillsammans med skivetiketten Höga Nord Rekords. Både på debuten Totem Och Tabu (2023) samt på aktuella Tyst Sol finns en estetik som flirtar med det dystopiska. Båda albumens omslag är prydda av konstverk singerade Höga Nord-medarbetaren Nicola Giunta.

– Nicolas uttryck sammanfaller väl med Datasals språk och bildar en synergi mellan det visuella och det musikaliska. Samarbetet med Höga Nord känns som ett långtgående tematiskt arbete. Både i form och process, en början och en fortsättning

Datasal skyr inte heller att laborera med det pretentiösa.

– Serier av album eller temaalbum har en lång fin tradition som vi fascineras över. Det kanske blir en trilogi som i slutet ges ut som trippelalbum.

Datasal och Höga Nord hade graviterat mot varandra över en längre tid då skivbolagets ägare Mathias Nilsson kom i kontakt med deras musik och ville ge ut den. Det klickade direkt mellan band och bolag.

– Både Nicola och Mathias är personer vi gillar. De är lite som vårt team på Höga Nord, där också fler andra personer ingår förstås.

Förutom att samarbeta med Höga Nord har Datasal även släppt musik på det bolaget Avidya, samt gjort splitalbumet Waves/Vågor (2025) med Edinburghbaserade The Sound Rays. För ungefär ett år sedan kom D-Numbers, där Datsal tolkade The Embassy och deras E-Numbers (utgiven av Dream On 2023). Därtill kan en lång lista av samarbeten som av en eller annan anledning inte getts ut ännu fogas. Att samarbeta med andra artister och bolag har bara haft en positiv utveckling för Datasal.

– Vi gillar verkligen att gå in i andras låtar, eller i samarbeten överhuvudtaget. Samarbetet med The Embassy var utmanande i och med att de arbetar i en lite annan musikalisk tradition. Det var en lärorik process.

Ytterligare en fördel med alla samarbeten är att Datasal har börjat längta tillbaka till deras egna material. Tyst Sol kom till under en förhållandevis lång period. Låtarna är påverkade av en mängd olika aspekter. Faktum är att man lätt får känslan av musikintresset som föreligger det man hör på ett Datasal-album tar hänsyn till en enorm bank av musikaliska aspekter. Musiken i sig refererar till en uppsjö stilar och genrer, och bandets publika spellistor är fina öronöppnare till både mer och mindre obskyra saker.

–  Något som inspirerar oss är konst och musik, det är våra områden. Vi studsar musik mot varandra hela tiden. Det kan vara allt möjligt och har kanske inte alltid med de musikaliska referenser man kan höra i vår musik att göra.

Inspirationskällorna är mer eller mindre outtömliga, ska det visa sig.

– För att peka ut några solsystem i musikrymden: musikaliska experiment i början på 70-talets Tyskland och framåt. Factory Records runt 1980. New Yorks no-wave-scen. Miles Davis. Throbbing Gristle, fransk cold wave, deep house, Sylvester. Disco, punk, electro, postpunk, jazz, synth, klassiskt, italodisco, techno, klassiskt, folkton. Missade vi något?

Sannolikt har den stora referensbanken en del att göra med den sällsynta och unika känsla som tillstöter då man lyssnar på ett Datasal-album. Det är en sorts musik som mer än något annat ger uttryck för ett tillstånd – som om musiken bara pågår i ett eget universum, där man som lyssnare tillåts checka in ett par minuter åt gången. Det är en ganska underbar, svävande känsla, som lätt blir behagligt hypnotisk.   

– Tillstånd är absolut en bra beskrivning. Tillstånd, konsistens och bilder, refererande i tid och rum, det är vad vi vill förmedla. Vi är intresserade av ambient och den typen av utforskande, av att skapa meditativa tillstånd genom musik. Det där finns ju väldigt uppenbart i både klubb- och krautgenren. Om lyssnaren förlorar sig en stund är vi nöjda!

Tyst Sol går att hitta via Höga Nord Online.