I början av november genomförde Göteborgsbaserade Datasal en
fullsatt och bejublad spelning på Hosoi i Stockholm. För Datasal, som
egentligen ser sig själva som ett konceptuellt skapande band utanför
konventionen av ett ”band”, har liveframträdanden varit sällsynta. Länge var de
rentav helt emot att spela inför publik.
– Sedan hörde Lumen Projects av sig och vi pallade inte att
tacka nej. Lyssningsrummet på Hosoi har en sjukt fin ljudanläggning. Vi har
inte varit med om ett liknade liveljud förut.
Lumen Projects idé om att låta musiken stå främst och
lokalens särskilda egenskaper lockade trion. De slapp stå på scen och
förutsättningarna för publiken, som mer eller mindre låg ned och lyssnade, var
optimala. Därtill skulle upplevelsen att spela live tillsammans visa sig spegla
premisserna under vilka Datasal gör musik.
– Det vi upptäckte var att framföra musik live påminner
mycket om det vi gör varje tillfälle då vi träffas och jammar. Det kändes helt
rätt för oss. Och vi tar inte illa upp om folk somnar till vår musik.
Just att jamma tillsammans är tongivande för Datasal. All
musik de skapar springer ur det musikaliska mötet; att de kommer samman och bara
spelar. Bandet har sin skolning i postpunk, synth och indie, och även om
tillvägagångssättet påminner om en slags jazz lutar de sig i sina
improvisationer företrädesvis mot en krautrocktradition, där de bygger upp
enkla figurer som de sedermera repeterar och modulerar.
– All musik uppstår i stunden utifrån en grund. Det som
sedan kokas ner till en "låt" är egentligen långa oformliga jam,
musikaliska dialoger på flera timmar. Vi är medvetet analoga i vår
instrumentuppsättning, som uteslutande består av gitarr, bas och block- och
tvärflöjter, samt en mängd effekter.
Datasal har funnits sedan 2015, då ett tidigare
krautrockprojekt gick i graven. Då trummisen i det bandet slutande började
trion som sedermera skulle komma kalla sig Datasal att spela till ett beat i
stället. Efter ett tag kändes det mer logiskt att börja lägga in sequencer och
låta beatet bli mer houseigt.
– Trots att vi kommer från rätt olika håll musikaliskt kände
vi att vi passade ihop när vi väl började spela. Det har fortsatt, oavsett vad
som händer runt om oss är Datasal en plats där vi kan skapa ett gemensamt
tillåtande rum där allt ska vara möjligt att göra. Kärlek och magi uppstår.
Portarna öppnar sig och vi utforskar det musikaliska rummet vidare. Vårt
speciella universum uppstod.
Bandnamnet i sig refererar delvis bakåt i tiden, till en
plats då de upptäckte mycket av den musik de alltjämt älskar. Delvis har namnet
en del med föreställningar kring teknik och människan att göra; utopier och
dystopier kopplade till datorer. Den föreställningen märks också i bandets
grafiska profil, i synnerhet den som förekommer på de två album de släppt
tillsammans med skivetiketten Höga Nord Rekords. Både på debuten Totem Och
Tabu (2023) samt på aktuella Tyst Sol finns en estetik som flirtar
med det dystopiska. Båda albumens omslag är prydda av konstverk singerade Höga Nord-medarbetaren Nicola Giunta.
– Nicolas uttryck sammanfaller väl med Datasals språk och
bildar en synergi mellan det visuella och det musikaliska. Samarbetet med Höga
Nord känns som ett långtgående tematiskt arbete. Både i form och process, en
början och en fortsättning
Datasal skyr inte heller att laborera med det pretentiösa.
– Serier av album eller temaalbum har en lång fin tradition
som vi fascineras över. Det kanske blir en trilogi som i slutet ges ut som
trippelalbum.
Datasal och Höga Nord hade graviterat mot varandra över en
längre tid då skivbolagets ägare Mathias Nilsson kom i kontakt med deras musik
och ville ge ut den. Det klickade direkt mellan band och bolag.
– Både Nicola och Mathias är personer vi gillar. De är lite
som vårt team på Höga Nord, där också fler andra personer ingår förstås.
Förutom att samarbeta med Höga Nord har Datasal även släppt
musik på det bolaget Avidya, samt gjort splitalbumet Waves/Vågor (2025)
med Edinburghbaserade The Sound Rays. För ungefär ett år sedan kom D-Numbers,
där Datsal tolkade The Embassy och deras E-Numbers (utgiven av Dream On
2023). Därtill kan en lång lista av samarbeten som av en eller annan anledning
inte getts ut ännu fogas. Att samarbeta med andra artister och bolag har bara
haft en positiv utveckling för Datasal.
– Vi gillar verkligen att gå in i andras låtar, eller i samarbeten
överhuvudtaget. Samarbetet med The Embassy var utmanande i och med att de
arbetar i en lite annan musikalisk tradition. Det var en lärorik process.
Ytterligare en fördel med alla samarbeten är att Datasal har
börjat längta tillbaka till deras egna material. Tyst Sol kom till under
en förhållandevis lång period. Låtarna är påverkade av en mängd olika aspekter.
Faktum är att man lätt får känslan av musikintresset som föreligger det man hör
på ett Datasal-album tar hänsyn till en enorm bank av musikaliska aspekter. Musiken
i sig refererar till en uppsjö stilar och genrer, och bandets publika
spellistor är fina öronöppnare till både mer och mindre obskyra saker.
– Något som
inspirerar oss är konst och musik, det är våra områden. Vi studsar musik mot
varandra hela tiden. Det kan vara allt möjligt och har kanske inte alltid med
de musikaliska referenser man kan höra i vår musik att göra.
Inspirationskällorna är mer eller mindre outtömliga, ska det
visa sig.
– För att peka ut några solsystem i musikrymden: musikaliska
experiment i början på 70-talets Tyskland och framåt. Factory Records runt
1980. New Yorks no-wave-scen. Miles Davis. Throbbing Gristle, fransk cold wave,
deep house, Sylvester. Disco, punk, electro, postpunk, jazz, synth, klassiskt, italodisco,
techno, klassiskt, folkton. Missade vi något?
Sannolikt har den stora referensbanken en del att göra med
den sällsynta och unika känsla som tillstöter då man lyssnar på ett Datasal-album.
Det är en sorts musik som mer än något annat ger uttryck för ett tillstånd –
som om musiken bara pågår i ett eget universum, där man som lyssnare tillåts
checka in ett par minuter åt gången. Det är en ganska underbar, svävande
känsla, som lätt blir behagligt hypnotisk.
– Tillstånd är absolut en bra beskrivning. Tillstånd,
konsistens och bilder, refererande i tid och rum, det är vad vi vill förmedla. Vi
är intresserade av ambient och den typen av utforskande, av att skapa
meditativa tillstånd genom musik. Det där finns ju väldigt uppenbart i både
klubb- och krautgenren. Om lyssnaren förlorar sig en stund är vi nöjda!