Ebba Åsman
When You Know

Skivbolag: Dorado Records
Utgivet: 21 mars 2025

Vid Grammygalan i början av februari prisades Beyoncé i kategorin årets country för sitt album Cowboy Carter (2024). Det är första gången sedan priset instiftades 1965 som en kvinna av färg tilldelats en statyett för ett countryalbum. Och belackarna lät vanan trogen inte smörjan dröja, jag förutsätter att det satt upprörda troll framför tangentborden och hamrade ut galla redan under tiden Beyoncé var på väg upp på scenen i Los Angeles.

Faktum är att Cowboy Carter har varit föremål för smutskastning under en längre tid. Redan då albumet släpptes i mars 2024 bildades tämligen omgående en trögtänkt motståndspöbel som skrävlade om att det minsann var kulturell appropriering att en svart kvinna av Beyoncés dignitet hade mage att göra ett countryalbum. Beyoncé själv, som var märkbart förvånad över vinsten, förhöll sig emellertid och förstås smakfullt sober till det hela. ”Jag tror att 'genre' ibland är ett kodord för att hålla oss på vår plats som artister, och jag vill bara uppmuntra människor att göra det de brinner för”, sa Beyoncé i sitt tacktal, och satte inte bara trollen på plats, utan satte också ord på den genreavvecklande evolution som kanske varit 2020-talets allra främsta kulturella kännetecken.

Ebba Åsman låter inte heller genrer hålla henne på plats. Redan på debuten Zoom Out (2019) var hennes uttryck försett med stilar som låg utanför den traditionella jazzen, där hon och hennes trombon är skolade. Den utvecklingen fortsatte på efterföljande Be Free (2023), för att nu, med tredje albumet, nå någon sorts kulmen. When You Know befinner sig precis i knutpunkten mellan det traditionella och det moderna. De svävande och rytmiska arrangemangen har lika mycket – om inte mer – med hiphop och soul att göra, än med jazz, även om det senare i allra högsta grad alltjämt finns närvarande i det smakfulla sätt som Åsman hanterar sin trombon.

Den spröda neo-soulen på When You Know påminner nämnvärt ofta om brittisk street soul, och hittar ett hem precis intill Lynda Dawn och Allysha Joy, både med fina fjolårsalbum på sitt CV. Men det är viktigt att poängtera att Ebba Åsman är sin egen, mycket till följd av den redan nämnda trombonen förstås, men kanske mest på grund av hennes andra instrument – rösten. Det är en på samma gång skör och robust röst, som skänker ljudbilden ett djup och kommer de inte sälla introspektiva och tvivlande texterna att bli alltmer kärnfulla och dynamiska. Man tror på varje ord hon lägger över de makligt svängiga beatsen; det känns sårbart och genuint, och ter sig – precis som Ebba själv menade häromveckan – nödvändigt.