Dött ljus
Bottna

Skivbolag: Slowcraft Records
Utgivet: 5 februari 2025

Dött ljus, som består av de i Stockholm hemmahörande producenterna Johan Kisro och Petter Lindhagen, visar prov på såväl nyfikenhet som genreöverskridande kreativitet på sin debututfärd, EP:n Bottna. Från ett omsorgsfullt urval av dämpade takter och mjukt behagliga melodier presenterar sig Kisro och Lindhagen för omvärlden med en varierande och koncentrerad samling låtar som alla flyter samman som de noggrant sammanlänkade delarna av en svit.

Det är en varsam och omhändertagande electronica det rör sig om, som har sin plats någonstans alldeles i utkanten av dansgolvet, samt senare i hörlurarna, på väg därifrån. Jag kommer, under en sen kvällspromenad i Dött ljus fina sällskap, helt osökt att tänka på den magnifikt namngivna och synnerligen älskvärda strömningen inom brittisk klubbmusik som gick under benämningen nightbus. Rörelesen lanserades som en slags postklubbmusikalisk idévärld av musikbloggen StayGlued, någon i början av 2011, och kännetecknades av de ljud vars primära uppgift var att tjänstgöra som både umgänge och terapeut – precis som Bottna har potential att göra! – i det eventuella tomrum som infann sig efter en klubbvistelse, ett sorts soundtrack för uppehället mellan dansgolv och sänghalm, om man så vill. Mixtejpen som sparkade igång det hela och gav strömningen dess namn finns alltjämt (delvis) tillgänglig för den som vill; Yes, i do like night bus.

Precis som många av spåren på mixtejpen genomsyras de sex låtarna på Bottna av en bestående känsla av mystik, och av ett nästan omöjligt tätt duggregn som stilla lägger sig som en tunn film över allt som kommer i dess väg. Här finns en organiskt driven ljudbild, som varvar bitterljuv och meditativ ambient med taktfasta och förhållandevis föränderliga rytmer. Med tiden, ju längre EP:n lider, tappar låtarna liksom fart, och finner sig mer och mer hemma i en sällsam atmosfär, där uppstyckade piano-klanger, ömsint hummande och smakfullt nedtonade gitarrer plötsligt får utrymme. Den här övergripande tempoväxlingen är absolut ingenting negativt, snarare precis tvärtom, som om låtarna – som initialt ter sig lite rastlösa – vill vagga in lyssnaren i ett tillstånd av ro.

Det är alltså inte sällan i de lugnaste stunderna som Bottna berör som allra mest. Då ger mellanrummet mellan rytmerna resonans och frambringar en enormt trivsam och dynamisk ljudbild; bitvis sparsmakad och återhållen: bitvis pulserande och dramatisk.