Under artistpseudonymen Civilistjävel! har den Höga
Kusten-bördige Tomas Bodén – numer hemmahörande i Uppsala – skapat lågfrekvent ambient-techno
i ett par år nu. Initialt gav Bodén ut sin musik själv, i samarbete med Low
Company, det Brightonbaserade bolaget som fram till 2020 även drev en skivbutik
i nordöstra London. Sedan 2022 återfinns dock Civilistjävel!, som lär ha lånat
sitt namn från Bo Widerbergs film Ådalen 31, på danska etiketten FELT.
Här har Bodén givit ut två EP:s, Järnnätter (2022) och Fyra platser
(2023), samt fjolårets fullängdsalbum Brödföda (2024).
Följd tar mer eller mindre vid exakt där Brödföda
slutade. Faktum är att det inledande spåret på Följd kort och gott benämns
som ”XIII”, vilket i par med att det avslutande ditot på Brödföda går
under beteckningen ”XII” signalerar att de två albumen sammanslaget utgör en fortlöpande
sångcykel. Det är i alla fall så jag tolkar det. Mycket är sig likt, även om jag tycker mig skönja en sorts diskret framåtrörelse dem emellan. Där Brödföda var förhållandevis varm och inbjudande i tonläget drar Följd
mer åt det lite slutna, stålgrått kyliga hållet, som om Bodén uppmärksammar oss på ett
slags växling i nyanser, eller rentav låter musiken förevisa årstidernas gång, där Brödföda är sommar och Följd får känneteckna hösten.
Det rör sig emellertid om mycket små skiftningar. Knappt märkbara förändringar, som tar sig
uttryck i sköra, introspektivt repetitiva, toner som liksom kommer från ingenstans,
alladels plötsligt, för att nästa ögonblick ha försvunnit helt. Är man inte på
sin vakt riskerar man missa något väsentligt i det förgängliga. Följd är
i ganska vid omfattning – och mer än sin föregångare – minimalistisk
i sitt intimt analoga uttryck, vilket bjuder till en kontemplativt absorberande lyssning, och som fängslar med såväl lågmält eleganta melodier, som med olycksbådande svepande stämningar.
Över murriga och vibrerande synthmattor skapar Bodén en lätt upphackad ljudbild, som emellanåt drar åt den mest anonyma dub du kan föreställa dig. Andra
gånger är det en akustisk gitarr som lägger an några försiktiga ackord, eller en öm sångröst (Thomas Bush) som mässar om tidens gång.
Oberoende
av vad det är som pockar på uppmärksamhet gör man bäst i att vara på
sin vakt i Civilistjävel!:s sällskap – det vore tråkigt att gå miste om något.