Antony Szmierek Service Station At The End Of The Universe
Skivbolag: Mushroom Music Utgivet: 28 februari 2025
Sedan långfilmsdebuten Bottle Rocket (1996), fram
till fjolårets antologifilm, den alldeles underbara The Wonderful Story of
Henry Sugar and Three More, som samlar fyra Netflix-finansierade kortfilmer
med Roald Dahl som förlaga, har Wes Andersons främsta fördel som filmskapare alltid varit hans omisskännliga sinne för sammanhang. Att se en Wes
Anderson-produktion, oberoende av dess individuella kvalité, känns alltid som
att återvända till en bekant och umgängesvän värld. Ett universum där villkoren
för livet skevar precis så mycket från den världsordning vi till vardags känner
och är hemmastadda i att den intensifierar verkligheten och paradoxalt nog gör
den lättare att förstå och hantera.
Att inrätta ett säreget universum, och befolka det med
karaktärer, händelser och platser som rör sig precis utanför de cementerade normerna
är också något som Manchester-sonen Antony Szmierek ägnar sig åt på albumdebuten
Service Station At The End Of The Universe,
med närapå snarlikt verklighetförhöjande utgång som Wes Anderson. Men där Andersons
fantasi nästan alltid springer ur – och utspelar sig i – en belevad och högbördig
miljö är Szmiereks infallsvinkel undantagslöst arbetarklassens, även om sinnligheten
för det välvilligt excentriska i allra högsta grad även går igen hos den
32-åriga britten. Trogen sitt ursprung och arv skriver den före detta läraren
Szmierek, som när en väldokumenterad förkärlek till litteratur och poesi, in
sig i en urbrittisk tradition där grå vardag är själva förutsättningen för att
drömma. För att finna det stora och världsomvälvande i det anspråkslösa. Och
han gör det med samma diskbänksfilosofiska pregnans som alltid varit förebilden
Jarvis Cockers claim to fame.
Rent musikaliskt utgör EP-titeln Poems To Dance To (2023)
en förhållandevis uttömmande och ackurat programförklaring på Szmiereks gärning.
För här har vi med en sällsynt välfunnen fusion av dansmusik och spoken word
att skaffa, en fingertoppskänslig förening som bygger fin balans mellan
texternas allvar och det sorglöst dansanta. Med avstamp i det sena 80- och det tidiga
90-talets Madchester-scen går det helt utan vidare motstånd att plocka ut både den
ena och den andra genrespecifika beståndsdelen ur Service Station At The End
Of The Universe. Som vore det ett blandband, till lika delar bestående av
all den musik som givit England dess orubbliga status som musikhistorisk galjonsfigur,
och den hjärtligaste vardagspoesi som John Cooper Clarke ännu inte skrivit.